Thursday, August 4, 2011

Ceritera hari ini...5/8/2011

Hari Selasa lepas, dapat gak akhirnya HPW untuk Qiqi di Afsrabbitry.Ku carik sampai k Saujana Utama Sg. Buloh.Try la dulu 'Bugsy HPW-Complete'(RM35) ingatkan nak beli yang 'CPG-HPW' nye tapi stok laris banget.then Aku beli stok dried mealworm dan feeder bottle yang kecik punya buat spare.

Tak sabar rasanya nak tengok gelagat si manja ni makan benda baru...
Jeng!Jeng!Jeng....
Balik trus aku bancuhkan sikit tuk Qiqi. Wah...memang betul la!Dia suker!..Aku pun suker!Bukan suker aper,suker ngan bau dia....Wangi,syok...bau susu 'Abang Ann' pon tak sewangi tuh..ahaha...

KEESOKAN HARINYA - Rabu 3/8/2011
aku noticed yang Qiqi nyer poo dah tak macam biasa..dah macam colgate paste lah plak...(aku tak ambil port lagi) sebab aku tengok dia aktif je...cuma 1 yang aku perasan...dia cam tak nak makan benda lain..nak HPW jek...buahan biasa x disentuhnya.aku refer back ngan Afis...dia kata 1st timer memey camtu...tp tetap kna bg mkn HPW with fruit/vege cam biasa.Lama2 nnt dia akan makan juga and prob setel.(aku lega lah).

LUSA - Khamis 4/8/2011
Lepas bangun sahur,trus check Qiqi. Alamak-dia nyer poo dah makin cayer da...pastu..bau dia? punya la...toksah cter ah...(selama ni poo dia mmg xde bau). seharian aku monitor...resultnye-
1.dia lost appetite...soma dia reject even HPW pon dia makan siket je...(bertambah2 worried dah ni).
2. dia dah x aktif mcm normal days...silent je...menido...aku pujuk makan pon xnak...aih...kenapa plak ya?should be ok...dia stress ke or x sihat?
3. kebetulan tadi aq terdengar bunyi cam 'his'masa dia tgh nak kencing...(pulak dah)..x kan kena urinary infection plak...tp mmg x mustahil la sbb Qiqi mmg kurang minum air..dia minum jus kat buah yang dia makan jek..air yang kat botol feeder tu x dsentuh pon.

ni x boleh jadi nih....riso dibuatnye...

HARI NI...
Bangun sahur cam biasa-gi tengok Qiqi dulu...x jumpa poo dia...(aih!dia x memberut ke semalaman?)pee dia pon sket je...as usual aku bancuhkan HPW and sediakan makanan sahur dia skali..mana tau dia nak makan.
Pagi tadi masa aku nak mandi aku dengar bunyi bising dari cage...Qiqi nampak super active le plak...terlompat sana-sini...gigit2 besi cage lg..pastu main wheel sket nyer laju, x pandang kiri-kanan...
then terlompat...lari sana-sini lagi...(aku cam pelik je nengok feel dia pg ni).HPW licin...tp buah..x usik.bekas dan isi pelet ngan dried mealworm-habis dterbalikkan...tumpah 1 cage.

Tak boleh jadi dah ni. Pening aku dibuatnya.aku tekad nak bawak Qiqi gi vet clinic hari ni,bukan pe..buat checkup la...tengok per masalahnya..x nak memandai2.
Bwk la Qiqi gi veterinar clinic di Sek6 Kota Damansara tp malangnya service xde plak kat sini.Staf kat situ soh aku gi kat Tmn Overseas Union la plak...branch kat sana...(jauh tuh!).
oleh kerana sayangnya Ummi ni pada anaknye...aku trus wat research clinic terdekat yang ada kat Kota Damansara...aku jumpa 1 kat Aman Suria..Finally...aku tnampak 1 clinik di Dataran Sunway...trus kol...kna wat appointment dulu...dapat hari Ahad ni...so..kena tunggulah nampaknya ya...harap2...smuanya back to normal lah b4 de day!

No comments:

Post a Comment